یکشنبه 21 اسفند 1390

خدایان ساطور بدست

   نوشته شده توسط: زنان افغان    

شعری شجاعانه توسط بانوی شعر معاصر: نادیه فضل


خدایان ساطور بدست
وقتی آیه های قرآن زمینی شدند و خدا ازسرزمین خورشید فرار کرد
من یکبار دیگر وقاحت بداندیشان را تجربه کردم که زنجیری داغی شد
برای ذوب کردن سپیده های رهایی
وقتی آیه های قرآن زمینی شدند
کتاب و کلمه را آتش زدند
وجاهلان بی پروا
جاهلانی که با زبان انسان بیگانه اند
خانه ی مرا به سرزمین وحشت مبدل کردند
وقتی آیه های قرآن زمینی شدند
جاهلان بی پروا ساطور به دست
برای سربریدن من به میدان آمدند
ومثل رهزنان در تاریکی
برای ربودن سرمایه من که آزادیست
شیهه کشیدند
وقتی آیه های جهالت از تعفنزار چیزی بنام شورای شقاوت العلماء
نشخوار میشوند و سگان ولگرد در بازارهای سیاست
شبیه روسپی های سرگردان
از بستر شیخ های سیه پوش
تفاله های شهوت  را مزه میکنند
وبرای من که آزادی ام
 فتوای جهالت میدهند.
خدایان ساطور بدست وعاصی از شهوت
مست غریزه ی حرص وآز
گوشت و پوست خواهر مرا میجوند و از نزول آیه های زندان خبر میدهند
خدایان ساطور بدست از تعفنزاز شورای شقاوت العماء
 فتوا میدهند که شهوت عاصی نامرد را کودکان بسیار باید!
ومن باییست سکوت کنم و نگاه...
 وقتی این نامردان مسلمان، عاصی شهوت میشوند
چسان تن کودکی را میدرند.
ومن باید سکوت کنم تا جهالت الریش از خون، عصیان شهوانی اشرا رام کند
خدایان ساطور بدست فتوا داده اند تا من در خیابان ظهور نیابم
ودر حصار دیوار ها از لواطت عاصی نامردان ریش دار بیخبر بمانم
تا او آرام و بدون هیچ دغدغه یی، با خون کودکان وضوء بگیرد
ومن در حصار دیوارها از لواطت عاصی نامردان ریش دار بیخبر بمانم
وازشراین مرتدان نشئه از طغیان شهوت
 برایم مذکر بجویم تا مرا درخیابان همراه شود
اما من...
از  مستی تریاک وخمار شرابهای دالریی  خلاق آیه های جاهلان ساطور بدست
هراسی ندارم
آیه های زمینی ایکه فتوا میشوند و شمشیر کندی
 برای سربریدن من
از تعفنزار جماعت العلماء.
شقاوت العلماء ـ شرارت العلماء، جهالت العلماء!
روزگاری بود خیلی دور
روزگارانی که برادران تو بنام دین
زنان را ساحر گقتند و به آتش کشیدند
تا دیوار های کلیسا بلندتر شوند و ضخامت دیوار ها
 سدی شونددربرابر صدا
اما...
 دیوارهای کلیسا تاب خون مادران را نداشت و فروریخت
آیه های زمینی تو تاب فریاد مرا نیز نخواهند داشت...


یکشنبه 21 اسفند 1390

اولین کافی نت زنانه در افغانستان بازگشایی شد

   نوشته شده توسط: زنان افغان    

هدف از این اقدام، دادن فرصت به زنان برای برقراری ارتباط با جهان خارج به دور از آزار و اذیت زبانی و جسمی و نگاه های نامناسب مردان اعلام شده است.

اولین کافی نت ویژه زنان در افغانستان آغاز به کار کرد.


به نقل از رویترز، هدف از این اقدام، دادن فرصت به زنان برای برقراری ارتباط با جهان خارج به دور از آزار و اذیت زبانی و جسمی و نگاه های نامناسب مردان اعلام شده است.

با راه اندازی این کافی نت در روز جهانی زن، گروه های زیادی از زنان و دختران به این مکان واقع در یکی از خیابان های آرام کابل، مراجعه کرده اند.

رویترز می نویسد: با وجود گذشت 10 سال از سقوط حکومت طالبان در افغانستان،زنان همچنان با چالش های متعددی روبه رو هستند.

"علیمه مرادی" 25 ساله دانشجوی افغانی عضو انجمن" زنان جوان برای تغییر" درباره هدف از راه اندازی این کافی نت گفت: می خواستیم زنان را از احساس ترس، رها و محل امنی را برای استفاده اینترنت توسط زنان فراهم کنیم."

انجمن" زنان جوان برای تغییر" این کافی نت زنانه را راه اندازی کرده است.

دیوارهای این کافی نت کوچک با رنگ های روشن و تصاویری از پرندگان و آرم سایت شبکه اجتماعی فیس بوک و یاهو پوشیده شده است.

همچنین عکسی از "سحر گل" دختر 15 ساله افغان که به دلیل خودداری از تن دادن به روسپیگری از سوی خانواده همسرش به شدت شکنجه شد هم در کافی نت قرار دارد.


ادامه مطلب

یکشنبه 21 اسفند 1390

شعری از نادیه فضل

   نوشته شده توسط: زنان افغان    


مصوبۀ اخیر شورای علمای افغاستان در مورد زنان که مورد تأیید رییس جمهور کرزی نیز قرار گرفت نه تنها به مناسبت فرا رسیدن هشتم مارج روز جهانی زن پیامد خوشآیندی را در بر نداشت بلکه نگرانی های فراوانی را در میان زنان افغانستان مبنی بر طالبانیزه شذن تدریجی استراتیژی حکومت بوجود آورد. برای همگان معلوم و مشهود است که بیش از ده سال است که روند افراط و تفریط ها در بخش حمایت از شعارمند شدن حقوق زنان از مجرای حکومت و موسسات بین المللی ادامه دارد که متاسفانه بر خلاف تمامی این هیاهوی های تبلیغاتی به دفاع از زنان افغانستان فعالیت های ثمر بخشی در این راستا صورت نپذیرفته است و افغانستان شاهد موجی از زن کشی و خشونت های فزاینده و بی رویه علیه زنان بوده است. با توجه به اوضاع بحرانی که سنگسارها، بینی بریدن ها، خودسوزی ها و کشتار بدون موجب زنان در کشور افزایش یافته است؛ شورای علمای افغانستان بصورت کاملا برنامه ریزی شده در تفاهم و هماهنگی با حاکمیت طرحی را مبنی بر محدود ساختن زنان و اجرای قوانین سخت روی دست گرفته است، با اینحال این سوال عمده و اساسی نزد مردم افغانستان بوجود می آید که اگر حضور زنان و نقش سیاسی آنان نامشروع و نمودار رشد انکشاف حقوقی آنان از نگاه شریعت مردود و مشروط به حساب می آمده است چطور و بر اساس کدام منطق اسلامی این شورا در طول بیش از یک دهه سکوت اختیار نموده و بدون اصدار بیانیه و یا اعلامیه ای نظاره گر اوضاع زنان بوده اند. این شک و تردید زمانی تقویت میابد که افغانستان از لحاظ سیاسی وارد دور جدیدی از تحولات گردیده و حضور دوبارۀ طالبان به قدرت رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد.

در این مقوله کوشش می نماییم تا بر این مصوبه که حکایتگر تفاسیر ناهمگون و غیر متعادل است نقدی داشته باشیم. شورای علمای افغانستان در مصوبه ای که صادر نمودند سعی کردند تا زنان را به مسلخ تفکرات و اندیشه های یک سویه و جانبدارانۀ خود کشانیده و آنان را با ابزار دینی و مذهبی محو و نابود نمایند. بنابراین من تلاش دارم تا بر مبنای منطق قرآنی و تأویلات گوناگون؛ این مصوبه را به نقد و بررسی گرفته و خطوط اساسی و روشنگرایانۀ دینی را بر مبنای آیات و روایات ارائه نمایم.

در ابتدا باید بگویم که ظاهر این مصوبه دچار اشکالات نگارشی و ویرایشی است. بخاطر آنکه این مصوبه حکایت از روان پریشی های تهیه کننده گان آن را دارد و با تاسف ما با عدم ساختار جمله بندی و سرگردانی واژه گان در میان متن ارائه شده، هستیم. طور مثال ابتدا و انتهای این مصوبه با یکدیگر همخوانی نداشته و خواننده در نبود یک نتیجه گیری مستقل دچار ابهاماتی می شود که متن مصوبه را ضعیف و فاقد عنصر های نویسندگی می بیند. از سوی دیگر ما در بند اولیۀ "و" شروعی شتابزده از بندهای دیگر را مشاهده می کنیم. اینها خود بخود نشاندهندۀ عدم دقت نویسندگان آن را دارد مخصوصا در نگارش کلماتی چون " دین مقدس اسلام" که "دین مدس اسلام" در آغاز بند 5 آمده است که واژۀ "مدس" از لحاظ لغوی معنای مالیدن پوست را افاده می نماید نه مقدس بودن را.

از اشتباهات و اغلاط انشایی این مصوبه اگر بگذریم با انبوهی از استخراجات و تفاسیر یک سویه از دین و آیات قرآنی مواجه می شویم که شورای علما تنها به برخی مواد اکتفا نموده و زنان را بدون دلایل مستدل و اقناعات بیشتر به تجرید و انزوا محکوم نموده و آنان را در خلاصه ای از بندها و جملات ناهمآهنگ خویش به محابس فکری خود محکوم نمودند. شورای علما در بندهای ابتدایی کوشش داشته تا بر زنان منت گذاشته و وجایب و اختیارات آنان را که خداوند بخشیده است را بیان نماید. لحن نوشتاری این بندها به گونه ای است که زنان چون بردگان باید سپاسگذار این آقایان باشند که موهبت والایی را خداوند بر آنان ارزانی داشته است.


ادامه مطلب

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو